onsdag den 18. april 2012

Google ændringer (del 1)

Ikke mindre end 50 ændringer for søgning opremser Googleblog alene for marts måned i år. Listen præsenterer ændringer som forbedringer. Men, er de nu det? Jeg vil prøve at gennemgå dem i en række indlæg.

Tag fx den lidt uskyldigt udseende meddelelse om "autocomplete with math symbols". Den nævner at tegnene "+", "-", "*", “/”, “^”, “(“, “)” og “=” er blevet normaliseret. Jeg har før skrevet om * og "". her var virkningen begrænset idet det dengang booleske tegn, +, var underforstået alligevel. Men nu nævner Google også fx - og *. Begge disse tegn har tidligere betydet henholdsvis boolesk ikke og wildcard for x antal ord (i gåseøjne). Googles begrundelse er at disse tegn nu vil blive opfattet for det som de betyder matematisk.

Til gengæld er der nogle tegn som Google før ignorerede, som den nu vil tage hensyn til: “%”, “$”, “\”, “.”, “@”, “#” og “+”. Og blogposten fortæller at flere tegn vil komme med.

Google News bliver grupperet, så artikler om den samme nyhed vil blive samlet i et 'cluster'. Jeg afprøvede dette på A. P. Møller, og ganske rigtigt er der nu under den øverste post om hans død et link til 169 nyheder om samme emne. Disse bliver så først udfoldet, når du klikker på dem.

Udrensning af uønskede synonymer. Dette ser jeg frem til. Jeg har flere gange stirret undrende på søgeresultater, for blot at konstatere at Google også har søgt på et synonym som var meget malplaceret. (Jeg kan ikke lige komme i tanker om et godt eksempel). Der står ikke så meget om hvordan det skal ske, andet end at de har "tweak a classifier". Hvad et så betyder. Bestemt noget som er værd at holde øje med, og om det i det hele taget virker.

Link
Google Inside Search.

Ingen kommentarer: